Una fascinant biodiversitat marina coexisteix amb residus plàstics i tovalloletes a les platges de Barcelona

Diagonal Mar i la Fundació Mar presenten els resultats anuals obtinguts de l’estació de control submarina instal·lada a la platja de la Mar Bella

La zona obté una puntuació de 5,7 sobre deu degut a l’elevada quantitat de residus de plàstic i tovalloletes higièniques abocades al fons marí, alhora que enregistra un 20% més d’espècies marines que les censades en altres estacions

Ambdues entitats renoven el conveni per promoure la qualitat del medi marí i una conservació activa del patrimoni natural

El projecte SILMAR s’alinea amb el “Pla Litoral” que impulsa l’Ajuntament de Barcelona i que té com a objectiu integrar la ciutat en el medi marí d’una forma més ecològica

Babosa de mar lila

Barcelona, 6 de març de 2019.

L’acumulació de residus de plàstic i l’elevada quantitat de tovalloletes higièniques és la principal problemàtica del fons marí de la platja de la Mar Bella. Així es desprèn dels resultats obtinguts de l’estació submarina inaugurada el 2018, gràcies a l’acord entre el centre comercial Diagonal Mar -propietat d’un fons públic de DWS i gestionat per la consultora immobiliària CBRE- i la Fundació Mar, que han presentat els resultats de la que és la primera estació de la zona de les platges de Barcelona.

Al febrer del passat 2018, Diagonal Mar i la Fundació Mar van signar un conveni per impulsar accions amb les quals sensibilitzar i promoure la conservació del medi marí. La fundació lidera el projecte SILMAR, una xarxa de seguiment de la qualitat del medi marí que s’estén per tota la costa catalana i per punts d’Eivissa i Formentera. És en el marc d’aquest projecte que es va instal·lar l’estació, davant de l’espigó de Bac de Roda, per avaluar els diferents impactes i pressions que contribueixen a la reducció de la qualitat del fons marí de la zona.

La implantació d’aquesta estació, que porta un any en funcionament, s’emmarca en la política de responsabilitat social corporativa de Diagonal Mar i en el seu compromís amb l’entorn local. Això explica que el mar sigui protagonista de diverses de les accions d’RSC que realitzem i que, amb projectes com SILMAR i el conveni de col·laboració amb la Fundació Mar, impulsem iniciatives dirigides a l’estudi i la conservació del medi marí al litoral català”, explica Óscar Bermúdez, director de marketing de Diagonal Mar.

Després d’un any d’estudi, la instal·lació mostra que les platges de Barcelona tenen el repte de mitigar l’impacte negatiu que la contaminació, el fondeig d’embarcacions i la pesca esportiva exerceixen sobre la qualitat ambiental del fons marí de la zona. Segons els resultats, les tovalloletes higièniques i els residus de plàstic acumulats al fons del mar constitueixen un dels elements de major impacte en el medi marí.

L’estació SILMAR de la platja de la Mar Bella està situada en una zona urbana i en un punt conflictiu en relació amb la sortida d’aigües pluvials i residuals. Així ho explica Miquel Ventura, director de la Fundació Mar. “En moments de sobrecàrrega del cabal, els col·lectors no donen l’abast i s’aboca un elevat volum d’aigües grises amb residus que provoquen un impacte directe sobre el medi marí. Hem de promoure la col·laboració entre les administracions públiques, les empreses i la ciutadania perquè entre tots realitzem una gestió més eficient i ecològica dels residus. En aquest context, és molt important comptar amb bones infraestructures de sanejament, alhora que realitzem compres més responsables i incorporem pràctiques més sostenibles en el nostre dia a dia.

Durant aquest primer any de seguiment, s’han detectat un total de 166 espècies ma¬rines diferents, una xifra que suposa un 20% per damunt de les censades en altres estacions de control, com per exemple la instal·lada al Prat de Llobregat, on s’han detectat 135 espècies en set anys de seguiment de la Xarxa SILMAR.

Diagonal Mar, dotze mesos més pel medi marí
Passat un any del conveni signat per Diagonal Mar i la Fundació Mar, ambdues entitats han renovat l’acord per tal de continuar amb l’estudi científic del medi marí de la zona. A més, tenen previstes accions per conscienciar la ciutadania i promoure la conservació del mar, el desenvolupament sostenible i el consum responsable.

Està previst que enguany es posi en marxa el Programa Educatiu i de Sensibilització Mediambiental dirigit a diferents col·lectius vinculats al centre comercial Diagonal Mar, com són, famílies, joves, jubilats, estudiants i associacions de veïns, entre d’altres. El conveni preveu la utilització de nous sensors submarins per al control dels efectes del canvi climàtic sobre l’entorn marí, a més d’enregistrar imatges en 4K per transmetre-les des del centre comercial Diagonal Mar a tots els usuaris.

En línia amb aquesta col·laboració, el centre comercial desenvolupa altres accions d’RSC vinculades al mar, com és la neteja de fons marins que, el passat mes d’octubre, va recollir 565 quilos de residus de la platja de la Mar Bella gràcies a la participació de 200 voluntaris.

Més informació sobre el projecte a: http://fundacionmar.org/silmar-2